Meer dan 20.000 unieke items
Tot wel 70% korting op de Opel prijs
Terug naar modellen
Klassieke opels

Ascona Manta A 1970-1975

Modelnummers:

58 Manta coupé81 Ascona sedan 2 deurs88 Ascona sedan de luxe 2 deurs
59 Manta coupé de luxe 84 Ascona voyage station 3 deurs89 Ascona voyage station de luxe 3 deurs
 86 Ascona sedan 4 deurs 
50 alle Manta modellen87 Ascona sedan de luxe 4 deurs80 alle Ascona modellen


In 1970 introduceerde Opel de Manta en Ascona in een deel van de middenklasse waarin zij nog niet sterk vertegenwoordigd was. Beide auto’s hadden dezelfde basis, met de Manta als een sportieve variant. Oorspronkelijk had de introductie plaats moeten vinden in 1971, als reactie op het grote verkoopsucces dat Ford boekte met de in januari 1969 gepresenteerde Capri.
Uiteraard wilde Opel zo vlug mogelijk meeprofiteren van die blijkbaar grote kopersgroep die op zoek was naar een sportieve vierzitter met betrouwbare techniek.


Onder  de benaming ‘Project 1450’ werkte Opel al halverwege de jaren 60 aan de Manta en Ascona als model dat kwa afmetingen en prijs tussen de Kadett en de Rekord in moest komen. Wegens het succes van de op de Amerikaanse Mustang geïnspireerde Capri werd het 1450-coupé project de hoogste prioriteit.
De Manta ontleende zijn naam aan een voornamelijk in de Rode Zee voorkomende vleugelrog. Aanvankelijk was er de basis uitvoering en de Manta L, gevolgd door een versie met een sportpakket op de Manta SR. In het najaar van 1972 werd de Berlinetta toegevoegd en in het voorjaar van 1974 de GT/E. Deze in speciale carrosserie kleuren uitgevoerde Manta werd voorzien van de reeds bekende 19E 105pk motor uit de Kadett C.


Een bijzondere Manta-variant was de TE-2800, voorzien van een 2784cc 145pk zescilinder lijn motor uit de Commodore. De TE-2800 werd gebouwd bij de firma Transeurop Engeneering van Vic Heylen in de Belgische plaats Zolder.


Met de ontwikkeling van de Ascona wilde Opel een gezinsauto plaatsen tussen de Kadett en de Rekord. De reden voor deze plek was de toegenomen levensstandaard en de bijbehorende hogere verwachtingen die het publiek aan nieuwe typen stelde.


De Ascona was in drie modelvarianten leverbaar, als tweedeurs, als vierdeurs en als Voyage Combi. Bij deze laatste variant viel het vinyl bekleed dak en, naar Amerikaans voorbeeld, nagemaakt houtfineer op de flanken op. Opel wilde naast zakelijke rijders ook het vrijetijdsgebruik met de Voyage aanspreken. In het najaar van 1973 werd de Voyage in een eenvoudiger versie uitgevoerd, de sedan versie ondervond eveneens enkele wijzigingen in het interieur en de buitenkant.


De Manta en Ascona waren met drie motor versies leverbaar, de 1.6N (68pk), de 1.6S (80pk) en de 1.9S (90pk),reeds bekend uit de Rekord. In maart 1972 bracht Opel de Ascona en de Manta met een 1.2S (60pk) motor uit, wat de overstap van de Kadett rijders naar beide modellen moest vergemakkelijken.

In 1975 liepen de laatste van in totaal ruim 690.000 ascona’s en 500.000 manta’s van de band.

Ascona Manta B 1975-1988

Modelnummers:

53 Manta combi coupé85 Ascona sedan 2 deurs50 alle Manta modellen
55 Manta combi coupé de luxe86 Ascona sedan 4 deurs 
58 coupé87 Ascona de luxe 4 deurs80 alle Ascona modellen
59 coupé de luxe88 Ascona de luxe 2 deurs 

 

Op de IAA van Frankfurt werd in september 1975 een nieuwe generatie middenklassers getoond, de Ascona B en de coupé variant Manta B. Het devies was een bekende techniek in een geheel nieuwe verpakking.
Vanaf 1978 leverde Opel de Manta ook als Combi Coupé (CC), een variant met een schuin aflopende achterkant met praktische derde deur. In april 1980 werd aan de varianten L, SR, Berlinetta en GT/E nog de GT/J toegevoegd, bedoeld voor een jonger koperspubliek.


In 1982 werd het model gewijzigd in bumpers en voorfront met dubbele sleuven. Na 10 jaar in productie te zijn geweest, werd het aantal varianten van de Manta steeds verder teruggebracht. In 1984 werd de GTE in GSI omgedoopt, voor de versie met motoren van 1.8 en 1.3 werd de aanduiding GT gebruikt. In 1987 werd nog slechts de GSI met de 2.0 injectie motor gevoerd in twee varianten: de GSI ‘Exclusive’ in samenwerking met Irmscher voorzien van dubbele koplampen en een spoilerpakket.
Opel leverde de Ascona uitsluitend als 2 en 4 deurs sedan. Een combi versie was niet leverbaar. Het type was in het begin leverbaar in twee uitvoeringen (L of SR).


De Ascona J werd in 1980 uitgebracht waarmee Opel met de J voor jugend zich speciaal richtte op een jongere kopersgroep. Aan de andere kant probeerde Opel de Ascona up-to-date te houden met een ‘Sport’ versie. Echter verhinderde deze activiteiten niet dat ook de Ascona over zou gaan naar een voorwielaandrijving met dwars geplaatste motor.


De Manta en Ascona waren in het begin verkrijgbaar met de volgende motoren: 1.2 (60pk), 1.6N (68pk), 1.6S (75pk), 1.9S (90pk) en de 1.9E (105pk). In 1976 werden motoren toegevoegd die geschikt waren voor normale benzine: de 1.2N (55pk) en de 1.9N met 75pk. In 1977 werd de 1.9 motor opgeboord tot 1997cc en uitgebracht in een 2.0N (90pk), een 2.0S (100pk) en een 2.0E (110pk) versie. Ook werd van de 2.1D, tot dan toe gebruikt in de Rekord, voor de Ascona een 1.998cc met 58pk diesel variant toegevoegd.


Vanaf 1979 werd een nieuwe 1297 cc motor met bovenliggende nokkenas (OHC) toegevoegd. Tot dan toe waren alle motoren voorzien van een Camshaft In Head (CIH). Vanaf 1981 waren alleen nog de 13S, de 20S en de 20E leverbaar, alle motoren die bedoeld waren voor gebruik van super benzine, even later gevolgd door een 1.8S motor.

Na meer dan 1,5 miljoen exemplaren kwam in augustus 1981 een einde aan de productie van de Ascona B. In de loop van 1988 kwam na 550.000 stuks een einde aan de Manta en stond zijn opvolger de Calibra klaar voor de sportieve Opel coupé liefhebber.

Kadett C 1973-1979

Modelnummers:

31/ 91 sedan 2 deurs38/ 98 sedan 2 deurs de luxe32/ 92 coupé de luxe
36/ 96 sedan 4 deurs39/99 station 3 deurs de luxe33/ 93 city 3 deurs
37/ 97 sedan 4 deurs de luxe 34/ 94 station 3 deurs
  35/ 95 city 3 deurs de luxe
30/ 90 alle kadett C modellen  

 

Opel was in 1972 met een jaarproductie van 877.963 auto’s Duitslands grootste automobielfabrikant geworden. De oliecrisis zette de ontwikkeling van nieuwe auto’s onder druk.

Met de introductie van de nieuwe C-Kadett (door GM als ‘world car’ aangeduid) probeerde Opel de economische schade van de crisis binnen de perken te houden. De Kadett productie verminderde aanvankelijk met 30% ten opzichte van de Kadett B.

De Kadett C ging in 1973 in diverse landen in productie: in Groot Brittannië als Vauxhall Chevette, in de VS als Chevrolet Chevette, in Argentinië als Kadett K180, in Brazilië als Chevrolet Chevette, in Japan als Isuzu Bellet Gemini en in Australië als Holden Gemini.

De voornaamste technische kenmerken van de Kadett C, die in augustus 1973 werd geïntroduceerd, zijn een lichte zelfdragende carrosserie in verschillende uitvoeringen (2-deurs en 4-deurs sedan, coupé en stationcar en later in 1975 gevolgd door de City), onafhankelijke voorwielophanging met schroefveren, een starre achteras met schroefveren en de bekende viercilinder kopklepmotor van 1.2 liter (N motor met 52 pk en de S motor met 60 pk)

Als gevolg van de oliecrisis werd vanaf begin 1974 ook weer de 993cc motor weer leverbaar uit de Kadett B en leverde 40pk.

In augustus 1975 toonde Opel de GT/E op de IAA in Frankfurt. Deze Kadett coupé leverde met zijn 1.9 injectie motor 105pk, en werd later ook gebruikt in de Manta GT/E en de SR. De Kadett coupé werd in 1977 licht gewijzigd en voorzien van de 20E die werd toegepast in de Rekord. Naast de GT/E bracht Opel in dat jaar ook een rally uitvoering uit met naar keuze een 16S of een 20E motor. Tegelijkertijd werd de 75pk sterke 16S motor ook in de overige Kadett modellen leverbaar.

De Aero-Kadett verscheen begin 1976. Tot de B-stijl was de Aero een gewone 2 deurs sedan, waarbij een afneembaar dakpaneel , een forse rolbeugel en een kort vinyl cabrioletdak gezamenlijk het dak vormden. De ombouw van sedan tot cabrio liet Opel over aan carrosseriefirma Bauer in Stuttgart.

Tot 1979 werden er in totaal 1,7 miljoen C-kadetts in diverse uitvoeringen geproduceerd.

Rekord E/ Commodore C 1978-1986

Modelnummers:

11 sedan 2 deurs14 commodore 2 deurs 64 station 3 deurs
16 sedan 4 deurs19 commodore 4 deurs 65 bestel 3 deurs
17 sedan 4 deurs de luxe61 commodore station 5 deurs66 station 5 deurs
18 sedan 2 deurs de luxe10 60 alle modellen67 station 5 deurs

 

Met de in 1977 geïntroduceerde Rekord E zette Opel het bouwen van functionele en betrouwbare gezinsauto’s voort. Op motoren gebied was er weinig gewijzigd t.o.v. de voorloper Rekord D.

De varianten van de CIH motoren werden toegepast met de 1.7N (60pk), 20N en 20S tot de 20E (110pk)

In 1982 kwam na 992.965 E1 Rekords een sterk vernieuwde Rekord E2. De carrosserie kreeg een Cw-waarde van 0,36, nieuwe 1.8 motoren met 75 of 90 pk werden toegevoegd. In 1984 werd de 2.0E motor vervangen door de 2.2i met 115 pk, en de 1.8 uitgevoerd met een injectieversie (100pk). Deze motor vond ook zijn plek in de GTE modellen van Kadett en Ascona.

In augustus 1986 sloot Opel het hoofdstuk Rekord af en introduceerde het zijn opvolger Omega.

Commodore

In 1978 kwam de derde serie Commodore op de markt. Deze C-Commodore was aanvankelijk leverbaar met de 2.5S (115pk) zes cilinder motor, later was ook een 2.5E (130pk) leverbaar.. De introductie van deze sportieve familie-auto werd geen succes. De teruggelopen belangstelling voor sportieve sedans werd niet teruggewonnen. Met 80.000 exemplaren werd het model de minst succesvolle.

 

  1. Je bent hier:  
  2. Home
  3. Winkel
  4. Klassieke opels