Meer dan 20.000 unieke items
Tot wel 70% korting op de Opel prijs
Terug naar modellen
Manta Ascona B

Ascona Manta B 1975-1988

 

Op de IAA van Frankfurt werd in september 1975 een nieuwe generatie middenklassers getoond, de Ascona B en de coupé variant Manta B. Het devies was een bekende techniek in een geheel nieuwe verpakking.
Vanaf 1978 leverde Opel de Manta ook als Combi Coupé (CC), een variant met een schuin aflopende achterkant met praktische derde deur. In april 1980 werd aan de varianten L, SR, Berlinetta en GT/E nog de GT/J toegevoegd, bedoeld voor een jonger koperspubliek.


In 1982 werd het model gewijzigd in bumpers en voorfront met dubbele sleuven. Na 10 jaar in productie te zijn geweest, werd het aantal varianten van de Manta steeds verder teruggebracht. In 1984 werd de GTE in GSI omgedoopt, voor de versie met motoren van 1.8 en 1.3 werd de aanduiding GT gebruikt. In 1987 werd nog slechts de GSI met de 2.0 injectie motor gevoerd in twee varianten: de GSI ‘Exclusive’ in samenwerking met Irmscher voorzien van dubbele koplampen en een spoilerpakket.
Opel leverde de Ascona uitsluitend als 2 en 4 deurs sedan. Een combi versie was niet leverbaar. Het type was in het begin leverbaar in twee uitvoeringen (L of SR).


De Ascona J werd in 1980 uitgebracht waarmee Opel met de J voor jugend zich speciaal richtte op een jongere kopersgroep. Aan de andere kant probeerde Opel de Ascona up-to-date te houden met een ‘Sport’ versie. Echter verhinderde deze activiteiten niet dat ook de Ascona over zou gaan naar een voorwielaandrijving met dwars geplaatste motor.


De Manta en Ascona waren in het begin verkrijgbaar met de volgende motoren: 1.2 (60pk), 1.6N (68pk), 1.6S (75pk), 1.9S (90pk) en de 1.9E (105pk). In 1976 werden motoren toegevoegd die geschikt waren voor normale benzine: de 1.2N (55pk) en de 1.9N met 75pk. In 1977 werd de 1.9 motor opgeboord tot 1997cc en uitgebracht in een 2.0N (90pk), een 2.0S (100pk) en een 2.0E (110pk) versie. Ook werd van de 2.1D, tot dan toe gebruikt in de Rekord, voor de Ascona een 1.998cc met 58pk diesel variant toegevoegd.


Vanaf 1979 werd een nieuwe 1297 cc motor met bovenliggende nokkenas (OHC) toegevoegd. Tot dan toe waren alle motoren voorzien van een Camshaft In Head (CIH). Vanaf 1981 waren alleen nog de 13S, de 20S en de 20E leverbaar, alle motoren die bedoeld waren voor gebruik van super benzine, even later gevolgd door een 1.8S motor.

Na meer dan 1,5 miljoen exemplaren kwam in augustus 1981 een einde aan de productie van de Ascona B. In de loop van 1988 kwam na 550.000 stuks een einde aan de Manta en stond zijn opvolger de Calibra klaar voor de sportieve Opel coupé liefhebber.

  1. Je bent hier:  
  2. Home
  3. Winkel
  4. Manta Ascona B